Kaňon Colca – den 1

Ke kaňonu Colca jsem jel autobusem z města Arequipa. Nechtěl jsem jet žádným předraženým turistickým autobusem nebo s nějakou organizovanou skupinou, a proto jsem si zakoupil obyčejný lístek na autobus do města Cabanaconde za pouhých 17 sol. Je to legrační, že 20 minut dlouhá cesta taxíkem z letiště do centra mě stála 30 sol a za 6-7 hodin do hor jsem zaplatil pouze polovinu. Ale tak to chodí.

Cestu po Peru jsem měl naplánovanou tak, abych se co nejlépe aklimatizoval na nadmořskou výšku a vyhnul se horské nemoci. Proto jsem začal v nadmořské výšce 2500 m. v Arequipa a následovat měl kaňon Colca (3200 m.n.m.), jezero Titicaca (4000 m.n.m.) a ledovec Salkantay (sedlo u ledovce 5000 m.n.m.). To jsem ale netušil, že autobus do Cabanaconde pojede přes hory a náhorní plošiny a tak jsem se po asi 3 hodinách jízdy dostal až do výšky 4800 m.n.m. Jelikož jsem byl v podstatě bez jakékoli aklimatizace, začala mě ihned bolet hlava. Naštěstí s výškou 3200 m.n.m. v Cabanaconde jsem problém neměl, takže se to obešlo bez nějakých dalších příznaků a problémem byla  jen asi hodinová cesta přes nejvyšší místa.

Už cesta autobusem byla plná nádherných výhledů a scenérií. Sledoval jsem okolní horskou krajinu, lamy pasoucí se na dlouhých travnatých pláních ve výškách na 4000 m.n.m. a jízda mi celkem ubíhala. V nejvyšších místech cesty se pokazilo počasí a chvílemi dokonce padal sníh. Autobus občas zastavil a nabral nové cestující, kteří stopovali u silnice. Byla to třeba mladá dívenka, která se tu v mlze a dešti klepala u silnice s malinkou lamou v náručí. Poté, co jsme přejeli horské sedlo v nejvyšším bodě cesty a začali klesat směrem ke kaňonu, byla krajina stále zelenější a začala se objevovat i různá políčka a obydlí. Většina organizovaných výletů jezdí do města Chivay, vezmou turisty na jednodenní výlet k řece Colca, na vyhlídku, kde jsou vidět kondoři, pak přespí v údolí u řeky a druhý den se vrací do Arequipy. To mi nestačilo a tak jsem dojel autobusem až do Cabanaconde a ubytoval se v Homestay Pachamama.

Toto ubytování mohu vřele doporučit. Není sice nejlevnější, ale skvěle tu vaří a navíc jsem dostal také mapku a celou sadu instrukcí o tom, na jak dlouhé treky se mohu v kaňonu vypravit, kde mohu přespat a tak dále. Naplánoval jsem si tedy trek na 2,5 dne. Personál mi dokonce potvrdil první ubytování v Llahuar, a také jsem si rovnou zajistil autobus z Cabanaconde do města Puno, kam jsem za 3 dny chtěl odjet. Po skvělé večeři, příjemné noci a bohaté snídani jsem druhý den ráno vyrazil na trek.

První den ráno jsem si ještě nakoupil nějaké zásoby v Cabanaconde a pak mne již čekalo 14,5km (200m stoupání, 1200m klesání)směrem Llahuar, kde jsem měl první nocleh. Již v městečku samotném mne bavila horská atmosféra, kterou vytvářely okolní vrcholky, jenž sahají až nad 6000 m.n.m. Po několika minutách cesty jsem přišel na první vyhlídku u kaňonu a ta mi doslova vyrazila dech. Neskutečná hloubka kaňonu (jeden ze 4 nejhlubších kaňonů na světě), mlha válející se krajinou, sytá zeleň okolních strání… je to asi nepopsatelný pohled a i když jsem se to všechno snažil zachytit na fotografiích, stále mi připadá, že to ani nebylo možné.

U této první vyhlídky jsem se celkem zdržel, protože válející se mlha v údolí stále měnila krásný výhled do krajiny a já se ho nemohl nabažit. Také jsem narazil na ostrahu parku, která zde vybírala vstupné 70 sol. Pokračoval jsem po malé pěšině a postupně klesal k rozbouřené řece. Byl jsem zde na konci období dešťů, takže všechna vegetace byla krásně zelená, ale také to znamenalo, že Colca byla plná vody a doslova burácela celým kaňonem. Místy jsem procházel hustou mlhou a výhled na okolní krajinu se mi zcela uzavřel. Chvíli jsem tedy zastavil a čekal, než se mrak zase posunul a já uviděl další krásnou scenérii řeky a okolních svahů. To byl také první moment, kdy kolem naprosto neslyšně proletěl majestátní kondor.

Kondoři plachtí v termických proudech, takže se nejprve musí ohřát okolní vzduch a oni pak na těchto teplých stoupajících proudech vyletí do oblak. Po další půlhodince chůze jsem se zastavil na místě, kde by měli být kondoři lépe vidět. A bylo tomu tak. Během půl hodiny jich kolem proletělo asi 10. Někteří menší, někteří opravdu neskutečně velicí s rozpětím křídel, které se blížilo až 3 metrům. Když se takový obr vyhoupl z poza útesu jen několik desítek metrů ode mne, byl to parádní pohled.

Pokračoval jsem kaňonem, sem tam jsem přešel některý z přítoků řeky Colca a několikrát také samotnou řeku. Jít po pěším mostě přes takto burácející řeku byl celkem adrenalin. Z té masy vody šel velký respekt. Za suchých měsíců, když je vody méně, je možné se koupat v termálních pramenech, které vyvěrají na břehu hned vedle řeky. Ale  tato místa byla pod vodou a koupání by bylo naprostým bláznovstvím.

Odpoledne jsem dorazil do Llahuar, kde jsem měl zaplacené ubytování na první noc. Byly to malinkaté chatky přímo u řeky, kde uvnitř byla vlastně jen postel. Pro všechny chatky byla v areálu jedna umývárna a také podivná velká betonová restaurace. Je to vlastně trochu smutné, ale i sem sahá internetové připojení a tak jsem si mohl dát večeři, nabít baterie, postahovat fotografie, ale v momentě, kdy obsluha restaurace pustila hlasitou hudbu jsem to už nevydržel a odebral se raději do své chatky. Asi patřím mezi lidi, kteří by v takovýchto místech chtěli více souznít s přírodou.

Tip 1: Rozhodně mohu doporučit jet až do Cabanaconde a ubytoval se v Homestay Pachamama. Je to skvělé výchozí místo.
Tip 2: Jestli si chcete kaňon opravdu užít, neváhejte si zde naplánovat celé 4 dny, abyste ho mohli více prozkoumat a dojít dále než do Llahuaru.
Tip 3: Kousek dál od kaňonu Colca se nachází ještě kaňon Cotahuasi, který není tolik navštěvován turisty.